Розробки уроків


               Математика 1 клас " На крилах успіху"

108 заняття С. 20-21, 26-27
Тема. Застосування опрацьованого матеріалу. Усна та письмова нумерація чисел 11-100. Десятковий склад числа. Двоцифрові числа та трицифрове число 100. Попереднє і наступне число до будь-якого числа в межах 100. Розряди трицифрового числа: розряд сотень, розряд десятків, розряд одиниць. Двоцифрові числа на числовому промені. Порівняння чисел у межах 100.
 ІІ. Основна частина заняття
1. Орієнтовні запитання та завдання до малюнка на с. 20-21.
За малюнком дітям пропонуються завдання на формування навичок лічби/порівняння/об’єднання/вилучення кількості об’єктів. Дітям пропонують визначити кількість казкових персонажів/кількість казкових персонажів тварин/кількість казкових персонажів людей/ тощо. На основі отриманих даних учитель/учні формулюють завдання/задачі й усно їх виконують/розв’язують.
2. Завдання на полі с. 21.
1.  Дітям пропонується виконати різницеве порівняння чисел, записати відповідні знак і число.
2.  Дітям пропонується встановити закономірність розміщення чисел у пірамідках; визначити і записати пропущені числа; з’єднати пірамідки, числа в яких мають певну схожість, прокоментувати свої думки.
3.  Дітям пропонується за заданою умовою визначити, хто з дітей, про яку професію мріє.
3.  Завдання на с. 26.
1.  Дітям пропонується обчислити вирази і за заданою послідовністю чисел утворити слова і прочитати їх (літати, шити, вчити). Обговорити, яка робота краща.
2.  Дітям пропонується записати числа у порядку зростання, утворити слова та дізнатися, з якого мультфільму герой на літачку (Йдеться про професію льотчика) – Круті віражі.
3.  Дітям пропонується розв’язати задачу. У процесі аналізу задачі дітям пропонуються різні форми її презентації (короткий запис/модель), обирається та, яка є для дітей зручнішою, або на розсуд вчителя, з урахуванням того, як діти вже навчилися робити короткий запис задачі, обирається одна чи опрацьовуються обидві форми короткого запису.
4.  Дітям пропонується встановити закономірність розміщення фігур у ряду та відповідно продовжити ряд. Звертається увага на зміну положення трикутника у ряду, обговорюється, яким має бути його наступне положення.
4.     Завдання на с. 27.
5. Дітям пропонується встановити закономірність розміщення чисел в таблиці і відповідно заповнити пропуски (у колонках дані трійки чисел: попереднє, дане й наступне). Звертається увага на кількість одиниць в розряді десятків. Одна трійка чисел є зайвою, оскільки не можна підібрати число, яке б одночасно було б сусіднім до двох даних (остання група чисел).
6. Дітям пропонується розфарбувати на клавіатурі калькулятора ті кнопки, які натискали, виконуючи обчислення: цифру, що позначає десятки  - синім кольором, цифру, що позначає одиниці – оранжевим.
7. Дітям пропонується утворити двоцифрові числа з даних трійок та записати їх (у верхньому ряді – з чисел біля верхньої частини ключа, у нижньому ряді – з чисел біля нижньої частини ключа).
8. Дітям пропонується за даною умовою задачі скласти запитання; обрати модель задачі, заповнити її; записати розв’язання задачі.
9. Дітям пропонується спочатку з’єднати відповідні числа; записати в сантиметрах дані іменовані числа; виконати порівняння чисел.
                                                        
                                                       




















                                     Українська мова
                                            4 кЛАС

Мета:  Закріплювати та узагальнювати знання учнів про прикметник,
                його граматичні категорії, удосконалювати вміння розпізнавати
                прикметники в тексті поміж інших частин мови;
                 розвивати спостережливість за мовними явищами, розвивати зв’язне
                мовлення, творче мислення;
                виховувати любов до рідної мови, вміння співпрацювати у групі.
Інтерактивні технології: «Карусель», Проектна робота,
«Мозковий   штурм», гра «Асоціація», творча робота, гра «Прямо чи влучно»,
гра «Хто швидше?».
Хід  уроку
I.                 Організаційний момент
Створення емоційного настрою.       
                  Пам’ятка – аутотренінг
         Я – школяр (ка).
         Я – творча особистість.
         Я – думаю, спостерігаю, замислююсь.
         Я – аналізую, висловлюю свої думки.
         Я – хочу все знати.
            
-  Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
                             (Висловлювання учнів про очікувані результати)

     - А я очікую від вас:
     злагодженої роботи;
     дружньої співпраці;
     говоріння чіткого й виразного;
     письма грамотного, каліграфічного.
II.             Оголошення теми, мети уроку. Актуалізація опорних знань.
Мотивація навчальної діяльності
1. Оголошення теми уроку:
-       Сьогодні ми підемо в гості. Тема нашого уроку «Прикметник кличе на гостину». Підсумковий урок за темою «Прикметник». Урок проведемо у формі гри.
Сьогодні свою роботу ви будете оцінювати самі, за допомогою картки самооцінювання.
Картка   самооцінювання
                       Завдання
                  
Прізвище, оцінки
1. Проектна робота

2.  Інтелектуа-льна розминка.
3.  «Мозковий штурм»

4. Складаємо вірш  

5. гра «Хто шви-дше?»
6. Гра «Асоціація». Вправа «Карусель».

7. Прямо чи влучно.

8. Творча робота


Загальна оцінка












2.  Міні – проект.Презентація домашнього завдання.
1 група – дібрати прислів’я і приказки про гостинність, пояснити деякі.
Веселий гість – дому радість.
Гарними розмовами гостей не наситиш.
Чим хата багата, тим гостям  рада.
Рідкісного гостя двері навстіж. 
Бажаний гість поклику не чекає. 
Гість трохи гостює, та багато бачить. 
В гостях - не вдома: воля не своя. 
Гість хазяїнові не укажчик. 
Гість задоволений - господар радий. 
Господар весел - і гості ради. 
За порожній стіл гостей не садять. 
Вміла гукати, умій і пригощати. 
Чим багаті, тим і раді. 
Не клич гостей, коли немає і кісток. 
Які дружки, такі їм і пиріжки. 
Хто пізно приходить, той нічого не знаходить. 
Хто запізниться, той хлебче воду. 
На незвана гостя не пасена і ложка. 
Непроханий гість - гірше татарина. 
Прийдеш незваним, підеш дрантявим. 
Полювання їздити в гості, та ніхто не кличе. 
Кликати - кличе, а адреси не дає. 
Поназвали гостей повен двір, а самі з дому геть. 
Милі гості, чи не набридли вам господарі?

2 група – розробити пам’ятку «Правила поведінки в гостях».
o   Приходь у гості вчасно, як запрошували;
o   Знімай шапку, черевики, верхній одяг і йди мити руки;
o   Вітайся з усіма присутніми;
o   Якщо просять заспівати, продекламувати вірш, не змушуй себе вмовляти;
o   За столом не вередуй, не забувай подякувати;
o   Йдучи додому, подякуй за гостинність і чемно попрощайся.
o   Не входь у будинок, не постукавши.
o   Якщо прийшов не один, не проходь першим, пропусти вперед дорослого, дівчинку.
o   Не чекай, щоб тебе розважали, прагни веселити інших.
o   Не демонструй іншим свій поганий настрій.
o   Будь акуратно одягненим, причесаним.

3 група – скласти пам’ятку «Правила, яких повинні дотримуватися господарі, коли до них приходять гості»

o   Запрошуючи в гості, завчасно подбайте про запрошення.
o   Враховуйте спільність інтересів та уподобань своїх гостей.
o   Одягніться відповідно до ситуації.
o   Господар допомагає гостям зняти верхній одяг.
o   Незнайомих між собою гостей господар обов’язково знайомить.
o   3 усіма гостями господареві необхідно поводитися однаково привітно.
o   Подарунок необхідно розгорнути, роздивитися і щиро подякувати тому, хто його приніс.
o   Гостя, який запізнюється, чекають не більше, ніж 15 хвилин.
o   Найкращі місця — гостям.
o   Знайдіть цікаву, спільну для всіх гостей тему для обговорення або гру.
o   Господар не повинен поспішати з’їсти свою страву першим, а має зачекати, доки гості з’їдять своє.
o   Гостей, які йдуть додому, необхідно провести (до дверей, на вулицю або до трамваю).

3. Хвилинка каліграфії
Для хвилинки каліграфії я пропоную записати прислів’я  «Чим хата багата, тим гостям рада». Підкресліть у цьому реченні прикметники.
          4. Оголошення мети уроку. Мотивація.
-       Під час уроку ми повторимо все, що знаємо про прикметник, закріпимо свої знання про цю частину мови.  
-      Дамо відповідь на питання «Яку роль відіграють прикметники в мовленні?»                   Основний зміст роботи
1.     Інтелектуальна розминка.
-         Чи може словосполучення складатися з одного слова? (не може)
-         «Жовтіє лист» - це словосполучення чи речення? (речення)
-         Що таке граматична основа речення? (підмет і присудок)
-         Чи правильно, що підмет відповідає на питання що робити? Що зробити? (неправильно)
-         Який розділовий знак ставиться в кінці питального речення? (знак питання)
-         Чи може речення складатися з одного слова? (може)
2.     Інтерактивна вправа «Мозковий штурм», «Мікрофон». (Питання записані на листочках, група витягує, кілька секунд на обговорення, відповідає).
o   На що вказує прикметник? (на ознаку предмета)
o   На які питання відповідає? (який, яка, яке)
o   З якою частиною мови найчастіше зв’язаний у реченні? (з іменником0
o   За чим змінюється прикметник? (число, рід, відмінок)
o   Як визначити рід, число і відмінок прикметника у реченні? (за допомогою іменника)
o   Як пишуться суфікси -ськ-, -цьк-, зьк-, у прикметниках? (з ь знаком)

3.     Складаємо вірш.
1 група
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така … (чудова).
Міста чистенькі, білі села –
Зима і радісна й … (весела).
Кружляють вальс сніжинки ніжні
Зима пухка і … (білосніжна).
Зима чудова, весела, білосніжна – одн., ж.р., Н.в.
2 група
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна й … (морозна).
А як насуне хмара сива
Зима по – своєму … (красива).
А вранці іній – от обнова !
Яка зима у нас … (казкова).
Зима морозна, красива, казкова - одн., ж.р., Н.в.
3 група
             Голок од інею не видно
Тоді вона, звичайно, … (срібна).
             Зима буває вередлива,
То часом добра, то … (сварлива).
Яка ж зима? Яка вона?
Вона весела і … (сумна).
Зима срібна, сварлива, сумна - одн., ж.р., Н.в.
(Прикметники записані окремо).
-         Виписати іменник і зв’язані з ним прикметники, визначити рід, число, відмінок.

 4. Гра «Хто швидше?»
-   А якими можуть бути прикметники? Наступне наше дослідження пов’язане саме з цим питанням.
1 група -  доберіть синоніми до слів: Багатий  - …(заможний, грошовитий)
                                                               Важкий  - …  (масивний, тяжкий)
                                                                Красивий  - … (вродливий, гарний)
                                                                Сумний - …    (журливий, смутний)                                                        
 – доберіть антоніми до слів:              Багатий  - …(бідний)
                                                               Важкий  - …  (легкий)
                                                                Красивий  - … (потворний)
                                                                Сумний - …  (веселий)
2 група – утворіть прикметники на – ський,  -  цький, - зький. Поясніть як вони пишуться.      
Кавказ – (кавказький)
Запоріжжя – (запорізький)
Одеса – (одеський)
Вінниця – (вінницький)
Прага – (празький)
Рим -    (римський)                                                      
3 групадо прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.
Гарячий привіт –
Світла думка –
Залізна воля –
Кам’яне серце –
Поясніть значення словосполучень.

5. Гра « Асоціації». Інтерактивна вправа «Карусель»
(Робота в групах)
     У багатьох мовах світу прикметників немає взагалі. Їхні функції часто виконують іменники. Ця властивість притаманна  амхарській мові – основній мові Ефіопії. А в мовах Східної та Південно-Східної Азії (китайська, в’єтнамська) прикметник неможливо відрізнити від дієслова. Дослідники стверджують, що їхньою мовою простіше сказати «листя зеленіє», ніж «зелене листя».

-    Прикметник пропонує вам покататися на каруселі. Кожна група отримує фломастери різних кольорів. На парті лежать аркуші паперу із записаним іменником. Вам необхідно записати прикметники, які асоціюються у вас з даним словом. Працювати над завданням будете всього 3 хвилини,  передаючи аркуш іншому члену групи. Не повторюйтесь, будьте уважні.
Україна                                                             
 І  гр.                                                           (вільна, незалежна, рідна, кохана, єдина,
                                                             солов’їна,...)

Народ
ІІ  гр.                                                                                           (український, працьовитий, щедрий,          
                                                     щирий,співучий, доброзичливий, 
 гостинний,...)                                                                              


                                                                                   
                                                                                                        
МатусяІІІ гр.                                            (рідна, найкраща, лагідна, мила, люба,
                                                      турботлива, …)


6. Фізкультхвилинка

7. Прямо чи влучно.
- «Заговори, щоб я тебе побачив», - звертався до незнайомця давньогрецький філософ Сократ. І дійсно мовлення людини може розказати про неї багато. Тому треба слідкувати за своєю мовою, розвивати мовлення, намагатися зробити його образним, яскравішим.
Завдання: фразеологізми потрібно замінити одним словом – синонімом.
1 група
Хоч око виколи – (темно)
Держати хвіст трубою – (триматися)
Взяти ноги в руки – (втекти)
Ніде й голці впасти -  (тісно)
2 група
Зробити з мухи слона – (перебільшити)
Пекти раків –                 (почервоніти)
Палець об палець не вдарити – (ледарювати)
Перелічити ребра –                       (побити)
3 група
Мати голову на плечах – (розумний)
Продавати зуби –            (сміятися)
Замилювати очі –             (обдурювати)
Як нитка за голкою –       (невідступно)


8. Творче завдання. Робота над деформованими реченнями. Поширити їх прикметниками.
1.     Сонце, ліс, зазирнуло, в . (Сонце зазирнуло в  ліс.)
2.     Хмара, сонечко, затулила.( Хмара затулила сонечко.)
3.     снігом, Зима, землю, засипала.(Зима засипала землю снігом.)
- Записати в зошит, підкреслити головні члени речення.
9. Тест.
Тест для перевірки знань про прикметник
1. Що означає прикметник?
А)назву предмета
Б)ознаку предмета
В)  дію предмета.
   2.     З якою частиною мови прикметник зв’язаний в реченні?
А) з іменником
Б)з дієсловом
В)з прикметником   
3. За чим змінюються прикметники в однині?
А)за відмінками
Б)за числами та відмінками
В) за відмінками та родами      
4. Яким членом речення виступає прикметник в реченні найчастіше?
А)означенням
Б) додатком
В) обставиною  
5. Слова: мовний, мова, мовонька, вимовлений
А)синоніми
Б)антоніми
В) споріднені  
6. Вибери прикметник вжитий в переносному значенні:
А)тепле молоко
Б)тепла зустріч
В) теплий вечір


III.  Підсумок  уроку

-        Наші гостини завершуються. Давайте дамо відповідь на питання
«Яку роль відіграють прикметники в мовленні?» (роблять наше мовлення багатшим, досконалішим, допомагають точніше висловити свою думку).
-   
-   Усі сьогодні молодці! Гарно засвоїли тему «Прикметник».
-   Оцініть свою роботу. Покладіть картку в зошит, я перевірю класну роботу, тест і також оціню вашу роботу на уроці.


IV.   Домашнє завдання  (диференційоване). На вибір.

    1.   Записати 5 словосполучень прикметника з іменником, визначити число, рід.
    2.  Виписати з художньої літератури 3 речення, визначити відмінок прикметників.
              

                                  

















Табличка: Прикметник

   


 





                                                                              
                                                 


Табличка: Зв’язується з іменником 



                    
                                                  
                                                                          
Табличка: Змінюється за:                        


 



Скругленный прямоугольник: відмінкамиСкругленный прямоугольник: числами                                                    

Скругленный прямоугольник: однина Скругленный прямоугольник: множина
 




                                     
                                  
Скругленный прямоугольник: за родами                      
   








На що вказує прикметник?

На які питання відповідає?

З якою частиною мови найчастіше зв’язаний у реченні?

За чим змінюється прикметник?

Як визначити рід, число і відмінок прикметника у реченні?

Як пишуться суфікси -ськ-, -цьк-, зьк-, у прикметниках?


1 група
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така ………..
Міста чистенькі, білі села –
Зима і радісна й … …….
Кружляють вальс сніжинки ніжні
Зима пухка і …………...



2 група
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна й ……….
А як насуне хмара сива
Зима по – своєму ……..
А вранці іній – от обнова !
Яка зима у нас ………..

3 група
       Голок од інею не видно
Тоді вона, звичайно, ………
       Зима буває вередлива,
То часом добра, то ……….
Яка ж зима? Яка вона?
Вона весела і …………

1 група
Хоч око виколи –
Держати хвіст трубою –
Взяти ноги в руки –
Ніде й голці впасти - 


2 група
Зробити з мухи слона –
Пекти раків –
Палець об палець не вдарити –
Перелічити ребра –


3 група
Мати голову на плечах –
Продавати зуби –
Замилювати очі –
Як нитка за голкою –





Природа океанів. Тихий океан.
Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, сформувати уявлення про світовий океан, ознайомити з особливостями Тихого  океану, висвітлити  значення океану та використання його багатств людиною; 
формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати  свою думку,  узгоджено працювати в групах;
виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи.
Обладнання: фізична карта світу, роздатковий матеріал із завданнями  для груп, завдання у мушлях, SMARTдошка.



                                                    Хід уроку
             I.     Організація класу.
Сядьте, діти, всі рівненько.
Усміхніться всі гарненько,
Настрій в подорож візьмемо,
й мандрувати розпочнемо.
          II.     Підсумок фенологічних спостережень.
- Проведемо фенологічні спостереження.
Спостереження за неживою природою
Яка тривалість дня і ночі в цю пору? (День стає коротшим за ніч. Ніч довшає.);
Як залежить tC від тривалості дня і ночі восени? (Температура починає спадати);
Який сьогодні стан неба?
Чи був вітер, коли ви йшли у школу? Який його напрям? (північний)
Яка температура повітря?
Що сьогодні ви помітили цікавого?
Спостереження за живою природою
Які зміни відбулися у рослинному світі? (Опало листя з дерев.);
Які зміни спостерігаються у тваринному світі? (Тваринки готуються до зими. Комашки заховалися під кору дерев.)
Яка діяльність людей у цю пору? (Орють поля, розвозять гній, прибирають подвір’я і будинки.)




ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
- Яку тему ми вивчали на минулому уроці? (Материки, океани і частини світу на географічних картах.)
-   Що таке материк? Скільки материків є на Землі?  Покажіть їх на карті.
 ( Ділянки суходолу, які з усіх боків омивають води морів і океанів, називають материками або континентами. Материків на землі 6 – Євразія, Африка, Південна Америка, Північна Америка, Австралія, Антарктида.)
-  Який колір переважає на глобусі? (на глобусі переважає блакитний або синій колір)
-  Пригадайте! Що таке Світовий океан? ( 4 океани сполучаються між собою і утворюють Світовий океан. Він займає 2/3 всієї Землі)
-   Які океани є на Землі? Покажіть їх на карті. (Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий.)
- Що таке частини світу? Назви їх і покажи на карті. (Частини світу – це ділянки суходолу. Які виокремили вчені на основі знань про історію, культуру та географію цих районів Землі. Зараз виділяють шість частин світу: Європа, Азія, Африка, Америка, Австралія, Антарктида.)

В цей час один учень біля дошки.  Гра «Відповідність».











- Перевіряємо роботу учня.
- Ви добре вдома підготувалися, а зараз увага на екран.





2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
- Подивіться на діаграми розподілу рослинного і твариного світу на суходолі та в океані. Ми вже знаємо із попередніх уроків, що на суходолі 92% - займають рослини, а 8% - тварини. А ось як у океані? Це вивликало у нас проблему. Тому я пропоную сьогодні на уроці провести дослідження чого в океані більше тварин чи рослин, а також яке значення має океан. Працювати ми будемо в групах.
Повторення правила роботи в групі.

      III.     Вивчення нового матеріалу.
1.     Розповідь учнів.
- Слово надаю своїм помічникам.
Природа океанів. (презентація)
       Природа океанів дуже різноманітна. На думку вчених, життя зародилося саме у воді.
В океанах організми живуть на глибині 100м, де достатньо сонячних променів.
Тут трапляються дрібні рослинні і тваринні організми (бактерії, водорості, дрібні тварини). Вони слугують кормом для великих морських тварин. У водах океанів мешкають  різноманітні молюски, риби, черепахи, морські змії, а також морські ссавці. До активно плаваючих організмів належать насамперед риби, кити, дельфіни.
Що далі в глибину,  то стає темніше, менше рослинності,  яка згодом взагалі зникає. В океанах на глибині, нижчій від 200 метрів, панують сутінки, а ще нижче -  вічна темінь. На таких великих глибинах живуть лише тварини. Вони живляться відмерлими рештками морських організмів. Це донні організми.
Життя у світовому океані залежить від кількості сонячних променів, що потрапляє на його поверхню, від солоності й температури води.

http://cs623326.vk.me/v623326171/449a5/mhbuUcRv7qE.jpgВідкриття Тихого океану Фернаном Магелланом. (відео)
Португальський мореплавець Фернан Магеллан, очолюючи експедицію з 5 кораблів вирушив у першу навколосвітню подорож, заходячи у всі бухти Південної Америки.  Потім, обігнувши Південну Америку, вони перетнули великий водний простір і пропливали понад Філіпінськими островами. Тут відбулася сутичка з місцевим населенням, і Магеллан  загинув. Він був дуже близько  до здійснення мрії свого життя. З 265 чоловік, що складали первинну команду, всього 18 повернулися додому. Фернан Магеллан дав назву Тихому океану. Це найнеспокійніший океан на Землі, йому властиві часті шторми та урагани.  Але за час експедиції  мореплавці бачили  його спокійним, тому і дали йому таку назву.
Тихий океан є справжнім рекордсменом.  Він найбільший, найглибший, має 25 морів, омиває 50 країн,  а це половина населення Землі.

http://svitppt.com.ua/images/4/3020/960/img3.jpgДослідження глибин океану.
Ще мореплавці експедиції Магеллана намагалися визначити його глибину. Вони опускали мотузку довжиною 750 метрів, але не торкнулися дна. Лише через 400 років сучасний батискаф  зміг спуститися  до дна Маріанської западини -  найглибшого місця у світовому океані. Занурення тривало 5,5 годин,   а підйом 3 години. Тоді була зафіксована глибина 11022 метри. Як здивувалися коли, у світлі прожектора побачили, що за ними спостерігає плоска риба – доказ того, що життя може існувати на  будь-яких глибинах.

- Ви прослухали розповіді учнів, а тепер переходимо до роботи в групах. Проведемо дослідження.
  2. Робота в групах.
Рослинний і тваринний світ Тихого океану.
Учні поділені на 3 групи. Кожна група отримує завдання.
-  Користуючись підручником та додатковою інформацією визначте і заповніть схему. На роботу до 10 хвилин. Після чого обираєте одного представника від групи для презентації результатів.
І група  - дослідити рослинний світ океану;
ІІ група -  тваринний світ океану;
ІІІ група – значення океану.


Рослини Тихого океану
Тихий океан. Найбільшим і найглибшим океаном на Землі є ТИХИЙ. Його рослинний і тваринний світ дуже різноманітний. У водах океану біля узбережжя Північної Америки є велетенські водорості, які щодня виростають на 30-60-см. На півночі і півдні Тихого океану бурі та червоні водорості часто утворюють «підводні ліси», росте також ламінарія,яку ще називають   морською капустою.
До глибини 100м ростуть зелені водорості. А глибше, із зменшенням кількості світла, - бурі та червоні водорості.

Тварини  Тихого океану
У водах океану водиться різноманітна риба: тунець, скумбрія, тріска, камбала, палтус, акули. Серед акул трапляються акули – велетні. Їхня довжина сягає 20м, а маса – 20 т. більшість часу ці акули проводять на великих глибинах океану. Живляться вони пасивно, проціджуючи їжу – маленьких рачків, дрібних молюсків, а іноді і мальків риб – через широко відкритий рот. Плавають вони повільно.
У водах Тихого океану мешкають морські ссавці – дельфіни, тюлені, моржі, морські котики, кити. Трапляються кити-кашалоти. Переміщаються вони зграями. На чолі кожної зграї – найбільший самець.
Тут мешкають різні види молюсків – устриці, мідії гребінці, кальмари, каракатиці.
Значення океану
У Тихому океані виловлюють найбільше у світі риби, а також інші морепродукти – кальмари, креветки, устриці, краби. На спеціальних морських фермах вирощують морські водорості. Їх використовують для виробництва ліків, як корм домашнім тваринам. З бурих і червоних водоростей одержують добрива.
У великих водах океану росте достатньо водоростей. Вони, як і інші рослини, збагачують повітря киснем.
У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материки. Людина використовує Тихий океан як зручний водний шлях для перевезення грузів.








3. Звіт груп.
- Підводимо підсумок. Так чого більше в океані тварин чи рослин?
(в океані більше тварин і мікроорганізмів, ніж рослин.)
- Повертаємось до діаграми, 94% - це тварин і мікроорганізмів, а 6% - рослини.

YII. Закріплення вивченого матеріалу.

1.                     Робота з  картою.
-  Покажіть на карті  Тихий океан.
-  Які материки омиває Тихий океан?

2.                     Гра «З океанських глибин».
- Дослідникам потрібні знання не тільки з географії, біології, а з математики. Тому кожна група отримує по дві мушлі із завданням. На роботу вам 3 хвилини.
Завдання «для мушель»
·Вода в океанах солона. Якби випарувати всю воду, то сіль вкрила б дно світового океану шаром  завтовшки 60 метрів. Якби висипати цю сіль на суходіл, то товщина шару солі збільшилася б на 93  метри. Яка товща солі лежала б на суші? (60 + 93 = 153 см)

·Серед акул Тихого океану трапляються акули – карлики,  довжиною  тіла до 20см і вагою  більшою у 10 разів. Скільки грамів важить акула – карлик?
(20 * 10 = 200 г)

·У водах Тихого океану мешкають найбільші тварини  -  сині кити. Довжина тіла дорослого кита сягає 33м, а маса  може перевищувати 150000 кілограмів.  Скільки тонн важить кит? (150000кг = 150 т)

·Фернан  Магеллан у першій кругосвітній подорожі  перебував  з 1519 по 1522 рік.  Скільки часу тривала подорож? (1522 – 1519 = 3 роки)

· У морях і океанах  ростуть близько 10 тисяч рослин. Більшість – це водорості.  На глибині до 100 метрів ростуть  зелені водорості. А на 100 метрів  глибше - червоні водорості. На якій глибині ростуть червоні водорості? Чому рослин немає ще глибше? (100 + 100 = 200 м)

·На дно найглибшої точки Тихого океану, науковці спускалися більше 5 годин, піднімалися – біля  3 годин, а пробули там 1/5 години. Скільки це хвилин? ( вони пробули там 60 : 5 = 12 хв)

YIII. Підсумок  уроку. Рефлексія.

-  Світовий океан дуже багатий скарбами, проте його багатства  людство використовує не по-господарськи. Так, у ньому зменшується кількість китів, моржів, морського котика, камбали.
Рослинний і тваринний світ дуже потерпає від забруднення. Підприємства зливають відходи. До 10млн. т нафти потрапляє в океан, а це – мертва вода. Відомий вчений – мандрівник Тур Хейєрдал зазначав: «Загибель океану – це смерть всієї нашої планети».
Люди Землі об`єдналися у своїх діях за збереження водного простору і закликають всіх жителів планети взяти участь в охороні і збереженні води.
Вправа «Мікрофон»
1.     Який найбільший і найглибший океан на Землі? (Тихий океан)
2.     Від чого залежить життя у Світовому океані? (кількості світла, від солонності, температури води)
3.     Яка вода в океані на смак? (солона)
4.     Де розташований Тихий океан? (у східній півкулі)
5.     Чого більше в океанах рослин чи тварин? (в океанах більше тварин)
6.     Яке значення має океан для людства? (добрива, ліки, продукти харчування, кисень, зігріває планету, великий запас солі, зручний водний шлях).
Робота в зошитах. Тести. (3 хвилини)
- Ви плідно попрацювали, старалися. Я зберу ваші зошити, перевірю тести, врахую відповіді на уроці і поставлю в журнал і в щоденники оцінки.

IX. Домашнє завдання.
1.     Опрацювати в підручнику ст. 47 – 51, читати, переказувати.
В зошиті ст..21 завдання № 1,2
2.     Для допитливих:
-         Чому у морі вода солона?

-         На яку глибину може спуститися водолаз? 


_____________________________________________________________________________
Тема : Державні та народні символи України.
  Мета : Ознайомити учнів із відомостями про державні та народні символи України;  пробуджувати інтерес дітей до знань, до пошуку відповідей на запитання; розвивати логічне мислення, память, мовлення; збагачувати словниковий запас.

                                                  ХІД  УРОКУ

Вчитель                     Сьогодні у вас – незвичайний урок
                                   Сьогодні ви зробите ще один крок.
                                    В країну чудову, в країну відому,
                                    Що на вас чекає й збагачує мову.

-            Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився. Широкі й чарівні простори, прекрасні села та міста. Могутньо котить до Чорного моря хвилі найбільша річка України – Дніпро. Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається по безкраїх нивах жито – пшениця.
-             Простір землі, заселений українським народом, надзвичайно великий! Щоб його перетнути, треба пішки  йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щоденно по 30 кілометрів. Україна – одна з найбільших держав Європи.
         Оскільки це країна велика, то й живуть в ній люди різних національностей. Поряд з українцями в Україні живуть росіяни, білоруси, поляки, чехи, молдовани, болгари, греки, євреї.

-         Шановні батьки протягом цього уроку  ми не тільки будемо говорити про Україну, а й розгадаємо кросворд який я повязала з цим уроком.  

1- й учень                  Любі друзі ! Хоч маленькі,
                                   Ми вже добре знаєм,
                                   Що звемося українці,
                                   Славних предків маєм.
                                   Батько, мати, брат, сестричка
                                   Й інші члени роду –
                                   Всі належать до одного
                                   Українського народу.

Вчитель       Ви вже знаєте, що в Україні є Державні символи і народні.
                     Зараз учні нагадають нам про Державні символи ( Герб,   прапор, гімн )

2 – й учень                  Прапор – це державний символ,
                                     він є в кожної держави ;
                                     це для всіх – ознака сили,
                                     це для всіх ознака слави.
                                     Синьо – жовтий прапор маєм :
                                     синє – небо, жовте – жито ;
                                     прапор свій оберігаєм ,
                                     він – святиня : знають діти.


3 – й учень                  Наш герб – тризуб,
                                     це воля, слава й сила ;
                                     наш герб – тризуб.
                                     Недоля нас косила,
                                     та ми зросли, ми є,
                                     ми завжди будем,
                                     добро і пісню
                                     несемо ми людям.


4 – й учень                  Слова палкі,
                                     мелодія врочиста,-
                                     Державний Гімн
                                     Ми знаємо усі.
                                     Для кожного села,
                                     містечка, міста –
                                     це клич один
                                     з мільйонів голосів.

-         Діти, а яке свято було в серпні місяці ? якщо знаєте, нагадайте.
        24 серпня День Незалежності України.
 ( розповідь)


5 – й  учень                    Українка я маленька,
                                        Українець батько й ненька,
                                        І сестричка, братик милий
                                        На Україні родились.
                                     Не забуду я ніколи :
                                     Знак мій – тризуб в синім полі,
                                     Україна – край мій рідний,
                                     Що є славний і свобідний.
                                     А як буду вже велика,
                                      Не злякаюсь труду - лиха,
                                      Буду братам помагати
                                      Славу – долю добувати.

-         Ми вже поговорили про Державні символи, а тепер поговоримо про народні, але це у нас буде невеличка гра. Я буду розповідати про символ, а ви спробуєте вгадати і запишемо в кросворд.

Гра   ,, Вгадай символи

1.   Національний оберег, символ злагоди, любові, краси, щасливої долі, надії, захисту від злих сил. Кожну оселю прикрашали вишиті руками, що дісталися у спадок від матері та бабусі. Їх також вішали над дверима, вікнами, щоб ніяке зло не проникло до хати. ( рушник )

2.            Ще один символ України, найулюбленіша прикраса кожної дівчини.
    Символ слави, перемоги, молодості, чистоти, кохання.
     Їх виготовляли з квітів, трав, листя. Прикрашали різнокольоровими     стрічками і кожна стрічка мала своє значення. ( вінок )

3.           Про цей кущ складають багато народних пісень, пишуть вірші, існує навіть легенда, вона є лікарською рослиною. ( калина )

Легенда  про дівчинку Калинку  ст. 38 – 39 (Дозвілля школярів.)

-           Сьогоднішній урок ми присвятили Україні, її символам та головному святу - Дню Незалежності.
       А яке ж місто є столицею України ?   (Київ)


6 – й   учень                      Я є українка!
                                           Всім говорю сміло:
                                           Любити свій нарід,
                                           То є святе діло.
                                           Все по – українськи
                                           Буду говорити.
                                           Лиш по українськи
                                           Господа молити.
                                                             



      Підсумок уроку

-         Що нового ви дізналися з цього уроку ?
-         Що більше запамяталося ?
-         Чи потрібно це знати кожному українцю ?



                  Туристичний похід країною Математикою.
                                                     4клас

Тема: Обчислення площі прямокутника.
Мета: - вчити знаходити площу прямокутника за планом ділянки;
           -  розвивати увагу,память, логічне мислення,вміння розвязувати
          задачі,    знаходити значення виразів на сумісні дії;
          - виховувати інтерес до навчання,любов до природи, бережливе
           ставлення до неї.
Обладнання: карта,приклади для усного рахунку,годівниця,пташки,
                                                         Хід уроку
І.Організаційна частина
                          1.Привітання.
                         2.Організація робочого місця.
                         3.Психологічна підготовка учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних  знань.
                 1.Створення ігрової ситуації.
На сьогоднішньому уроці ми з вами  відправимось у туристичний похід
країною   Математикою. Але перед тим, як вирушити у подорож,
давайте пригадаємо,що найнеобхідніше ми повинні взяти в дорогу?(карту)
- Подивіться на карту і скажіть, що вона нагадує?
- Так,нашу  Україну. А яке місце за розмірами вона займає у світі?
А серед країн Європи?
-Діти, країна Математика дуже схожа на Україну  тільки з чарівними назвами. 
Територія також велика, тому подорожувати ми будем різними видами
транспорту.
                                                     2.Каліграфічна хвилинка
                                  Розпочинаємо подорож із станції Хвилинка
а) Станція  Хвилинка
Для, того щоб придбати квитки на швидку електричку, ми повинні калігра-
фічно написати число.
639251
- Запишіть усі цифри в порядку зростання.
- Яке число отримали? (123569)
- Напишіть цілий рядок цього числа.
- Молодці! всі отримали квитки.
Тож рушаємо в путь!
                                        3. Математичний диктант
   На кожному вагоні електрички є числа.
Прочитайте їх!
      4302
    75300
     57215
     46020
  999335
- Запишіть число на одиницю менше.(4301);
- число 4302 збільшити у 10р?(43020);
- прочитайте наступне число;
- запишіть сусідів цього числа;   (75299,75301)
- зменшіть 75300 у 100 разів;    (753)
- прочитайте  наступне число,
- зменшіть його на 200 одиниць, (57015)
- Запишіть скільки всього сотень у даному числі,(572)
- прочитайте наступне число;
- збільшіть його на 230; (46250 )
- запишіть, скільки всього тисяч у наступному числі. (995)
  Ми проїхали 2 км. Скільки це буде метрів?
4301,43020,75299,75301,753,57015,572,46250,2000 м.
                                            4.Усний рахунок
 Наша електричка під’їздить до гір Швидкого мислення, що на заході.
А які гори знаходяться на заході нашої країни?
- Яка їх найвища вершина?
- Зараз ми спробуємо здолати вершину гір Швидкого мислення.
Як бачите, все в горах покрито снігом,дуже холодно.Тільки зграями літають
птахи. Як ми можемо їм допомогти?  Тож давайте повісимо годівницю з
гостинцями. Але пташки до неї зможуть прилетіти тільки тоді,коли ви
справитесь із наступним завданням.
10000:100               780-550                                                      270:9
           *84                  570+500                                                          *100 
           +160                70+710                                                            +600
                                     ІІІ. Повідомлення теми і мети.
 Чим дальше ми рухаємося нам стає важче і важче. В про цесі подальшої подорожі ми будемо обчислювати площі прямокутників,знаходити
значення виразів і розвязувати задачі
                                 ІІІІ. Розвиток математичних знань.
                           Зараз на нашому шляху поле Мудрості.
                                             1.Поле мудрості
а) Робота з підручником. №482(1)-усно) (по бригадах самостійно)
Бригада «Калина»
№484
S1=16см 2                                                                     S3=32см2
S2 =12см 2                                                                    S4=32см2 (усно)2
Бригада «Барвінок» №483
                                 8см

     2см
                                                       
P=8*2+2*2=20см
S=16см2

Бригада «Смерічка» №482 (2)
S=3*6=18см2
Молодці! Справились із завданням.
Їдемо далі!

                                            2. Місто Веселе 
                                              (фізхвилинка)
Ми підїхали до самої країни Математики. Це місто Веселе. Сама назва підказує, що тут ми трохи розвеселимось і відпочинемо.
                                              3.Річка Думай
Далі продовжимо подорож на човні. Будемо рухатись найбільшою річкою
країни – це р. Думай.
- А яка найбільша річка нашої України? Щоб по ній пройти, треба добре
думати.
( За коротким запитом скласти і розв’язати задачу ) №486 – з коментуванням

       Швидкість
      Час руху
           Відстань
      60км/год
   одинаковий
       180км
               ?
   одинаковий
       48км
( Так як ми пливемо по річці,складіть задачу про катер та човен )
1)180:60=3(год)
2)48:3=26(год)
                                   4. Півострів Невідомий
Справившись із завданням, ми опинилися на півострові,що на півдні.
У нашій країні на півдні який знаходиться півострів?
А в цій країні це півострів Невідомий. Так, як місцевість нам зовсім невідома,
будемо йти пішки. Перша перешкода – це місто Кмітливе.
а) Місто Кмітливе                           б) №487 (1 учень біля дошки )
     ( розгадування ребусів )             х*7=987    ( х=141)                             
Додому ми повернемось на машині «Дружба», бо тільки завдяки дружбі ми
змогли здолати всі перешкоди на нашому шляху і повернутися додому.
- Що ми робили під час подорожі?
- А кому допомагали?
- Який висновок для себе зробили?
( Треба берегти природу, допомагати пташкам  взимку, поважати один одного, ніколи не залишати в біді….)
                                      2. Оцінювання знань учнів
                                      3. Домашнє завдання
А дя того, щоб у вас залишилася згадка про нашу подорож, вдома виконаєти
такі завдання
Бригада  «Калина» - 488 (2ст.),№489,
                 «Барвінок» - 488(ст.),№489,
                 «Смерічка» - 488(2ст.)№489.      




                     

а) 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу