Формування мовленнєвої компетентності учнів                            на уроках української мови
                                             Слово – це найтонший різець, здатний
                                                   доторкнутись до найніжнішої риси людського
                                    характеру. Вміння користуватися ним – велике мистецтво.
                                                                                              В.О.Сухомлинський

У Державному освітньому стандарті з мови зазначено, що основна мета вивчення рідної мови полягає в мовленнєвому розвитку молодших школярів – формування вмінь висловлюватись в усіх доступних для них формах, типах і стилях мовлення. У зв’язку з цим першочергове завдання вчителя початкових класів – забезпечити формування мовленнєво-мовної компетенції учнів як  комунікативної основи.
Мовленнєва компетентність – це вміння адекватно й доречно практично користуватися мовою в конкретних ситуаціях, використовувати для цього як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби вираження мовлення.
Формування мовленнєвої компетентності учнів – одне з основних завдань учителя початкових класів. Переступаючи поріг першого класу, діти володіють розмовно-побутовою мовою, їх лексичний словничок переважно бідний. Невміння зв’язно висловлювати свої думки, неправильна вимова слів,  помилки в усному та писемному мовленні  створюють дискомфорт у процесі спілкування з дорослими та однолітками, не дають учневі можливості в повній мірі розкрити свої здібності і задатки, проявити себе як особистість.
У системі роботи над формуванням мовленнєвої компетентності приділяю увагу розвитку всіх видів мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання, письма. Реалізовуючи програмні вимоги, вчу учнів слухати, читати і розуміти текст, сприймати і відновлювати інформацію, вести діалог, переконувати і відстоювати власну точку зору, висловлювати свої думки, міркування, погляди в усній і письмовій формах.
Починаю роботу, ідучи від слова до словосполучення, речення, тексту.
Для розвитку комунікативно-мовленнєвих здібностей використовую всі можливості. Основною формою є урок. Урізноманітнюю форми організації навчальної діяльності: проводжу урок-фантазію, урок-проект, урок-гру, урок-телепередачу. Використовуючи творчі надбання В.О.Сухомлинського, який вбачав у природі одві­чне джерело дитячого розуму, фантазії та словесної творчості, організовую уроки милу­вання в природі. Добрим помічником для мене став електронний конструктор уроків.
        Створюю умови для спілкування на кожному уроці. Використовую мовленнєві ситуації, що спонукають дітей до говоріння, організовую розв’язування проблемних ситуацій, роботу в групах, в парах, що дає можливість висловитись більшості учнів класу. Застосовую метод евристичної бесіди, інтерактивні технології навчання; роботу учнів з навчальною, художньою, довідковою та енциклопедичною літературою; залучаю учнів до оцінювання результатів виконання завдань їхніми однокласниками; до виконання творчих завдань. 
           Для ефективності розвитку мовленнєвої компетентності продумую спеціальну систему за­вдань. Проводжу поетичні та енциклопедичні хвилинки, мовленнєві хвилинки на матеріалі українського фольклору (ско­ромовки, чистомовки, потішки, лічилки, вірші та ін.); вправи («Дивись, помічай», «Знайди зайве сло­во», «Яке речення закінчене, яке — ні?», «Розвідники», словесне малювання, «Зна­йди речення, що відповідає малюнку», «Склади речення за малюн­ком або невеличке оповідання», «Склади прислів'я із поданих слів», «Намалюємо мультфільм», «Порівняй — заміни»).
            Будь-який розвиток, у тому числі й мовленнєвий, потребує  систематичного і цілеспрямованого вправляння. Тому вправи є обов’язковим компонентом процесу засвоєння знань і вироблення навичок.
            Найбільш результативною є типологія вправ з розвитку  мовлення учнів, мета якої – поєднати у кожній вправі якомога більше видів мовленнєвої діяльності в різних співвідношеннях і таким чином сприяти розвитку мовлення учнів. Комплекс таких вправ ґрунтується на принципі взаємодії різних видів мовленнєвої діяльності у процесі навчання рідної мови.
          
Типи таких вправ:
1.Послухайте вірш і скажіть, про кого або про що у ньому розповідається.
Раз,два,три, чотири, п’ять-
Став я друзів рахувать:
Гриць, Мишко, та Ігорьок,
Два Миколки, Васильок,
Кость, Данилко, Іванець…
Та і це ще не кінець:
В мене друзів стільки всіх,
Що й злічити годі їх!
-  А скільки у вас  друзів? Складіть і запишіть розповідь на тему «Мій друг».

2. Гра « Місток».
 Учитель парами показує картки, на яких записано назви предметів. Учні мають придумати слово, яке служить ніби «місточком» між назвами предметів, прочитаних на картках. Відповідь повинна бути обґрунтована. Наприклад, учні прочитали слова пташка і дерево. «Місточками» можуть бути слова: сідати (пташка сіла на дерево), ховатися (пташка сховалася за дерево).
3. «Поясніть прислів’я».
Учитель на картках демонструє три висловлювання. Завдання: викреслити зайве і пояснити свій вибір. Одне завдання вчитель пояснює сам.
Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
Лежачого хліба ніде нема.
Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.
Сій хліб у годину – будеш їсти кожну днину
Запропонована вправа сприятиме розвитку навичок говоріння, критичного мислення, збагачуватиме словниковий запас учнів.

4. Гра «,Розшифруй».
Розшифруйте прислів’я. Поясніть, як ви його розумієте.
      
  Ед отагаб кошатп, мат амен кошамок. (Де багато пташок, там нема комашок).
Придумайте і зашифруйте своє речення.
Це завдання формує вміння розуміти суть тексту, вирізняти її серед другорядних елементів змісту.

5. Прочитайте уважно текст. Подумайте, який заголовок більше підходить до тексту: «Кошеня», «Полювання», «Невдале полювання». Доведіть свою думку.
Кошеня хотіло спіймати пташку . Воно причаїлося на гілці біля годівниці. Це помітив горобець. Пташка сміливо наскочила на розбійника. Кошеня впало на землю.
Переробіть і запишіть розповідь так, щоб її можна було назвати «Веселе кошеня».

Вправи такого типу сприятимуть розвитку в учнів умінь усвідомлювати зв’язки між фактами у тексті.
      
          Такі типи вправ доречно використовувати на уроках у 1 -4 класах. Однак, тільки за умови систематичної і цілеспрямованої роботи можна домогтися підвищення рівня розвитку мовлення учнів.
          Сукупність вправ виконує свої функції, якщо жодна з них не є випадковою; якщо кожне із виконуваних завдань сприяє формуванню певного комунікативного вміння; якщо всі вправи цілеспрямовані: наступні спираються на попередні і дають можливість оволодіти вищим рівнем мовлення.
           Добираючи дидактичні вправи , слід акцентувати увагу на тому, що вони не повинні ставати самоціллю, а мають використовуватися в комплексі з іншими методами навчання для досягнення поставленої мети. Тому потрібно, щоб кожен урок рідної мови ніс у собі позитивний заряд, був насичений красою, любов’ю  і радістю, а особливо це стосується уроків розвитку мовлення, на яких діти вчаться висловлювати свої думки, почуття, творчо мислити. Вчителю треба намагатися давати учням можливість активно розвивати свій словник, збагачувати мову новими зворотами, образами, заглиблюватись у джерела народної творчості.

Вважаю, що сучасний урок неможливий без використання інновацій. Іннова­ційний аспект реалізую в розробленні і використанні спеціальних вправ і завдань, що мають практичну спрямованість і високу результативність. Тому на уроках застосовую форми кооперативного навчання, зокрема: ро­бота в парах («Обличчя до обличчя», «Один — удвох — усі разом»); робота в малих групах («Пошук інформації», «Коло ідей», «Кубування», «Гронування», «Прес», «Дискусія», «Сенкан», «Взаємне навчання»); технологію навчання у грі («Ро­льова гра», «Спрощене судове слухання» «Драматиза­ція», «Інтерв'ю», «Мозковий штурм», «Передбачення», «Перевтілення» ). Використовуючи метод «Прес», «Аква­ріум», «Обери позицію», вчу учнів висловлювати свої думки з певної проблеми сти­сло,за конкретною схемою. Для розвитку самостійної і практичної діяльності учнів , активізації мислення використовую метод проектів.


                        Нестандартний урок з математики  4 клас


Тема. Природні дива України. Знаходження  дробу від числа. Задачі  на знаходження
            дробу від числа
Мета:формувати  вміння  учнів знаходити дріб від числа, вправляти у розв’язуванні   
             задач, які включають знаходження дробу від числа;ознайомити учнів з
цікавими природними об’єктами, які є на території України; розвивати навички     
             самоконтролю, увагу, мислення; формувати комунікативну компетентність;
             виховувати старанність у навчанні, допитливість ; бажання берегти і
             примножувати багатства рідної землі
Тип уроку: урок формування вмінь і навиків
Форма проведення: урок - подорож
Обладнання:комп’ютер, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація на тему
«Природні дива України», сигнальні картки,  смайлики для визначення настрою,
 тестові завдання
                                                       Хід уроку
І.Організація класу
– Який урок ми розпочинаємо, діти?
Будем математику вивчати
та рідний край свій пізнавати.
 
 



                                                                                             Слайд №1                                                                    Емоційне налаштування учнів на роботу на уроці
Учитель.   Подивились всі на мене,
Усміхнулися усі.
Хто готовий до роботи? (піднімають руки)
Бачу, ви всі молодці.
Як ми будем працювати?
Учні.         Дружно і активно.
Учитель.  А у зошитах писати?
Діти.          Охайно і красиво.
Учитель.  Як же будете відповідати?
Діти.          Швидко, точно, вміло.
Учитель.   Тож часу не гаємо,
Учні.          Беремося за діло.
        З яким настроєм, діти, ви приступаєте до роботи? Позначте свій настрій на смайликах, які лежать у вас на партах(Слайд №2)
        У кінці уроку ми обов’язково порівняємо, чи змінився ваш настрій?
ІІ.Активізація  і корекція  знань учнів
        Я дуже хочу, щоб сьогодні ми провели  цікавий і незвичайний урок.
        А щоб дізнатися, про що йтиме мова на уроці, вам потрібно виконати  вправи для усного рахунку та розгадати ключові слова.
Усний рахунок
1.Гра «Математичні ланцюжки» (слайд №3)
120:10         24∙10        100:2         25∙4        70+80        80∙4           48:4         50+40
       –4              :6               ∙7            +900          :3             +280           ∙3              :30
       ∙100           ∙4             –150          :10            ∙4             :10              :9             ∙100
–650 :10 :4  :5  :100 ∙3   ∙25:5
1501650 20 2180100 60
         Н              Р               Р               И             П              І                Д                О
Хвилинка каліграфії
        Запишіть числа у порядку зростання і прочитайте перше ключове слово.
(Ключове слово : природні).
2. Гра «Відшукай загублене число» (слайд №4)
            +910
 
:10
 
           +680
 
320+
 
Овал: 1000
100
 
80 +
 
2
 
4
 
 






Ключове слово:    Д                      И                                                 В                              А            
Овал: И3. Зайти частину від числа (слайд №5)
Овал: РОвал: РОвал: К1год = …хв                  1кг =…г                  доби = … год   1 хв =…с
             4                                     2                               3                         10              

Овал: УОвал: НОвал: Ї1 ц =…кг                              1 год = …хв                      1т =…кг
                          5                                            5                                         4
        Утворіть із розсипаних літер третє ключове слово.
(Ключове слово: України)
ІІІ. Повідомленнятеми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
–  Отже, про що ми будемо говорити на уроці?(слайд №6)
Ми будемо  уявно подорожувати просторами нашої рідної  Батьківщини і знайомитися з природними дивами, які є на її території.  Чим більше математичних завдань ви виконаєте, тим з більшою кількість природних див України познайомитеся.
А працювати   будемо над вмінням  знаходити   дріб від числа та вмінням у розв’язувати  задачі, які включають знаходження дробу від числа.

ІV. Розвиток математичних знань і вмінь учнів
-         Щоб познайомитися з першим природнім дивом, яке є на території України вам потрібно написати математичний диктант і виконати завдання на картках.
1.Математичний диктант
Слайд №7
 
 


ü Висота найвищої вершини Кримських гір Роман – Кош – 1545м, це на 516м менше, ніж висота найбільшої вершини  України гори Говерли.
 Яка висота гори Говерли? (2061м)
Слайд №8
 
                                              
ü Площа Чорного моря становить приблизно 429 000 км2, а Азовського моря (найменшого моря у світі) –39 000км2 .У скільки разів площа Чорного моря більша від площі Азовського моря? (у11 разів)   
Слайд № 9
 
 



ü Довжина печери Озерної ( на Тернопільщині) становить114км, це на 74км менше, ніж довжина найдовшої печери на Україні та у  Європі, яка називається печера Оптимістична (Тернопільщина). Яка довжина найдовшої печери на Україні? (188км)

2
Слайд №10
 
 


ü
Слайд №11
 
Найбільше озеро на Україні – озеро Ялпуг (Одеська обл.) , його середня глибина  становить 6м, що  у 3 рази менше, ніж глибина ще однієї перлини нашої української землі озера Синевир( Карпати), яке ще називають «морським оком». Яка середня глибина озера Синевир?  (18м)


ü Довжина річки Дністер 1361км, це на 840км менше, ніж довжина найбільшої річки України – Дніпро. Яка довжина Дніпра? (2201км)
          Перевір себе
 
Самоперевірка                                      (Слайд №12)

        Із завданням математичного диктанту ви справилися. Отже знайомимося з першим дивом нашої української землі.
Зображення о. Світязь
 
 


Слайд №13
Озеро Світязь знаходиться на Волині поблизу  міста Шацьк. Воно є найглибшим озером на Україні. За свою неповторну красу воно було  вибране одним із  семи чудес України. Його вік понад 10 тисяч років. Місцеві жителі говорять, що Світязь має дивовижну силу. Достатньо увійти в його кришталеву воду, щоб відчути, як душа наповнюється світлою радістю, а тіло  здоров’ям.
2.Знаходження частини від числа
– Щоб познайомитися з наступним природним дивом України  пригадаємо правило, як знайти дріб від числа?
а)Усно знайдіть дріб від таких чисел (Слайд №14)
   б)Робота за підручником.
·        Завдання №669- пояснити, як знайшли дріб від числа;
·        Завдання№670- виконати з коментуванням біля дошки (Слайд №15)
        Молодці, ви швидко і правильно справилися із завданням, тож знайомимося із наступним природним дивом України.
Мармурова печера
 
(Слайди №16, 17)

Це мармурова печера, яка знаходиться у Криму. Вона входить до п’ятірки найкрасивіших печер Європи. Її  довжина більше 2 км, а вік понад 2 млн. років.
 Цю печеру утворюють  декілька  галерей - зал. Усі зали печери прикрашені різноманітними природними кам’яними відростками, які за допомогою спеціального освітлення перетворюються на дивовижні зображення:слоненя,троянду,Царівну - жабу, Діда Мороза та інших фантастичних персонажів.
Фізкультхвилинка
        Ви всі добре працювали, тож настав час відпочити.
        Якщо дружно і старанно виконаєте  вправи, то відкриєте для себе третє природне диво України.
Рухлива  фізкультхвилинка
 
(Слайд №18)

 Вправи для очей      (Слайд №19)
ü Швидко покліпайте очима. Заплющить очі, спокійно порахуйте до 5( 2-3рази)
ü Міцно зажмурте очі,порахуйте до 3, відкрийте очі, подивіться удалечінь(2-3р.)
ü Зробити 3-4кругових рухів очима вліво, вправо, розслабити очні м’язи, подивитися удалечінь.3
       
о. Хортиця
 
Молодці, ви старанно виконували вправи. Знайомимося з третім природним дивом України .
                                                                                                   (Слайди №20,21)
Це острів - заповідникХортиця, від знаходиться  посеред Дніпра  і є найбільшим островом на цій ріці(довжина 12км, ширина 2,5км).На території цього заповідника діє музей, у якому зібрано близько 30тис.експнатів,  які розповідають про героїчне минуле наших предків – славних козаків.
3.Розв’язування задач на знаходження дробу від числа
–Про наступне природне диво України ви дізнаєтеся, якщо правильно розв’яжете задачі на знаходження дробу від числа.
а) Скласти і розв’язати (усно) задачу за коротким записом( Слайд №22)
Берези –   2
                                       5                                      1) 100:5∙2=40(бер.)
                     Дубки – 2              100 дерев          2) 100:4∙2=50 (дуб.)
                                    4                                         3) 40+50= 90(дер.)
                     Ялинки –?                                       4) 100-90=10( ял.)
б) Робота за підручником
       Задача №677 – розв’язати з коментуванням біля дошки
 Умова задачі( слайд №23)
Розв’язання задачі:
1)    320∙100=32000 (м2) – площа, яку займає майданчик;
2)    86000-32000=54000(м2)- решта площі;
3)    54000:4∙3=30500(м2)- площа, яку займають кущі і дерева.
       
   Дендропарк «Софіївка»
 
Молодці, із задачами ви справилися, знайомимося із наступним природним дивом України.
(Слайди № 24,25)

Це дендрологічний парк «Софіївка». У 18 столітті його заснував граф Станіслав Потоцький для своєї дружини, яка була гречанкою. Вона дуже сумувала за своєю батьківщиною, тому чоловік вирішив  подарувати своїй дружині  диво – сад, який би нагадував їй про батьківщину, з красивими фонтанами, водоспадами, підземними ріками, красивими скульптурами і диво – рослинами.
V.Узагальнення і систематизація знань учнів
  Про ще природне диво України ви дізнаєтеся, якщо правильно виконаєте тестові завдання.
 Тестові завдання (Слайд №26)
1.     4  від  1год становить:
         5
а) 48хв;          б)30хв;        в) 20хв;         г)80хв

2.     Знайдіть  2 від  2481
3
              а)1234;               б)827;в)1654;          г)1320

     3.  Чому дорівнює    2  від площі прямокутника зі сторонами 10см і 2 см ?
5
            а) 15см;             б)8см2;            в)20см;           г)8см;           
     4.Учні мали обкопати  120 дерев у саду. Першого дня вони обкопали  2від усіх
                                                                                                                             4
 дерев, а  другого – 2від усіх дерев. Скільки дерев залишилося обкопати учням?
6
          а) 30;                  б) 40;                  в) 10;              г)20.
                                           Самоперевірка (Слайд №27)
                                                 1.а;
                                                 2.в;
                                                 3.б;
                                                 4.г
Джуринський  водоспад
 
– Молодці, з тестовими завданнями ви справилися, знайомимося ще з одним природним дивом України .
                                                                                       (Слайд № 28)

VІ.Підсумок уроку. Рефлексія
       Ось така красива і дивовижна наша  українська земля.
        Чи сподобався вам, діти наш урок?
        Який настрій ви маєте в кінці уроку? Покажіть його на зворотній стороні смайликів.
        Яке природне диво вам запам’яталося найбільше?
        Чи хотілося вам  дізнатися  про інші природні дива України?
        Що для цього потрібно робити?
        А ще , діти всім нам слід пам’ятати, що краса нашої землі може зникнути, якщо ми про неї не будемо берегти природу і не будемо про неї дбати.
Щоб людям  на Землі
Добре було жити,
Природу треба знати,
Берегти й любити!
 
 



                                           Слайд №29


VІІ. Домашнє завдання: завдання № 680, №672(сильніші учні розв’язують задачу  двома способами)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу